Historia
- Ensiesittelystä menestykseen
- Kuplan kultaiset vuodet
- Kansanautosta klassikoksi
- Merkkipaaluja vuosien varrelta
- Kuplan johdannaiset

 

Merkkipaaluja vuosien varrelta

1934
Kesäkuussa 1934 tohtori Ferdinand Porsche saa Saksan autoteollisuuden liitolta (RDA) toimeksiannon suunnitella saksalaisille kansanauto.

1935
Kansanauton ensimmäinen prototyyppi valmistuu. Se on varustettu 700 cm³ ilmajäähdytetyllä moottorilla ja yltää 22,5 hevosvoiman tehoihin. Myös kaksi ylimääräistä moottoria rakennetaan.

1937
Daimler-Benz valmistaa 30 prototyyppiä, jotka altistetaan entistäkin kovemmille testauksille. Yhteensä koeajoja suoritetaan peräti 2,4 miljoonaa kilometriä.

1939
Kansanauto on ensiesittelyssä Berliinin autonäyttelyssä. Auto on varustettu ilmajäähdytteisellä 985 cm³/23,5 hv -moottorilla ja neliportaisella vaihteistolla. Virtaviivainen kori mahdollistaa tavoitellun 100 km/h -huippunopeuden.

1945
Tuotanto käynnistyy uudelleen brittien toimesta toisen maailmansodan jäljiltä. Sarjatuotanto aloitetaan joulukuussa 1945.

1947
Ensimmäiset vientiautot toimitetaan Alankomaihin.

1949
Karmann aloittaa cabriolet-avomallin ja export-mallin tuotannon. Samana vuonna valmistuu järjestyksessään 50000. kansanauto sodan päättymisen jälkeen ja vienti Yhdysvaltoihin käynnistyy.

1951
Vienti suuntautuu yhteensä jo 29 eri maahan. Lokakuussa 1951 autoa on valmistettu yhteensä 250000 kappaletta. Perusmallissa auton etuosaan lisätään ilmanottoaukot. Export-malli varustetaan muun muassa Wolfsburgin vaakunalla ja entistä tehokkaammilla iskunvaimentimilla.

1953
Auton kehitys jatkuu tiiviisti. Muun muassa ns. pretzel-ikkunat korvataan suuremmilla ovaalin muotoisilla laseilla. Puolen miljoonan raja rikotaan tuotantomäärässä. Vientiä on jo 86 maahan eri puolille maailmaa.

1954
Kansanauto on joka toisella länsisaksalaisella autoilijalla.

1955
Miljoonan auton maaginen tuotantoraja ylittyy. Auton varustusvalikoimaa uudistetaan lisää muun muassa PVC-muovista valmistetulla kattoluukulla, tuplapakoputkilla ja uusilla takavaloilla.

1957
Vuoden 1957 aikana keskimäärin joka minuutti jossain päin maailmaa valmistuu uusi kansanauto.

1959
Auton oviin lisätään kiinteät kädensijat, jotka on varustettu avaamiseen tarkoitetuilla painettavilla napeilla. Elokuussa 1959 esitellään uusi export-malli eli Volkswagen 1200, joka on varustettu 34 hv:n moottorilla ja täysin synkronisoidulla neliportaisella vaihteistolla. Sekä sitä että perusmallia varten siipiopastimet vaihdetaan suuntavilkuiksi, tavaratilaa laajennetaan 65% sekä autot varustetaan tuulilasinpesijällä ja epäsymmetrisillä ajovaloilla.

1962
Historian 5000000. auto näkee päivänvalon. Kankainen kattoluukku korvataan metallisella versiolla.

1965
Myös perusmalli (1200 A) varustetaan 34 hv:n moottorilla. Uusi export-malli eli Volkswagen 1300 tulee markkinoille. Se on varustettu 40 hv:n moottorilla.

1966
Volkswagen 1300 A korvaa aiemman perusmallin (1200 A). Auto on saatavilla joko 34 tai 40 hv:n moottorilla. Ovet avautuvat ja auto käynnistyy nyt samalla avaimella. Elokuussa 1966 Volkswagen 1500 esitellään 44 hevosvoiman tehoilla ja levyjarruilla varustettuna.

1967
Autoa on valmistettu jo kymmenen miljoonaa kappaletta. Uudistuksissa keskitytään auton turvallisuusominaisuuksien kehittämiseen esittelemällä muun muassa kolmipisteturvavyöt.

1968
Auto nimetään markkinointimateriaaleissa ensimmäistä kertaa virallisesti Kuplaksi.

1969-1970
Uusia malleja esitellään: Volkswagen 1300 L (perusominaisuuksilla), Volkswagen 1302 (34 hv ja 40 hv) sekä 1302 S (50 hv). Volkswagen 1500:n tuotanto päättyy kesällä 1970.

1972
Kuplasta tulee maailman eniten valmistettu automalli, kun sitä on valmistettu 15 007 034 kappaletta. Uusi Volkswagen 1303 on varustettu 44 hv:n tai 50 hv:n moottorilla, kaarevalla tuulilasilla ja suurella kojelaudalla. Auto korvaa aiemman Volkswagen 1302:n. Myös 1,6-litraisella moottorilla varustettu Volkswagen 1300 S esitellään.

1974
Tuotanto kansanauton alkuperäisessä kotikaupungissa Saksan Wolfsburgissa päättyy.

1978
Kuplan valmistus Saksassa päättyy siten, että autoa ehdittiin valmistaa vuosien varrella siellä yhteensä yli 16 miljoonaa kappaletta. Ulkomailla autoa valmistetaan silti yhä 1000 kappaletta päivässä.

1980
Avomallien tuotanto päättyy.

1981
Meksikossa valmistuu historian 20. miljoonas Kupla.

1992
Meksikolainen Kupla varustetaan katalysaattorilla ja Lambda-anturilla.

1998
Kuplan jalanjälkiä seuraava New Beetle ensiesittelyssä.

2002
Kesäkuussa 2002 Volkswagen Golf ylittää tuotantomäärältään Kuplan. Golfia on tuolloin valmistettu yhteensä 21 517 415 kappaletta.

2003
Viimeinen Kupla jättää tuotantolinjan Meksikon Pueblassa 30.7.2003. Se on järjestykseltään 21 529 464 kansanauto.



Kuplan johdannaiset>>