Kuplan kultaiset vuodet (1952-1980)
Volkswagenin pääjohtaja Heinrich Nordhoff vierasti nimeämisestään lähtien (1948) turhia pieniä vuosimallimuutoksia ja halusi panostaa kehitystyössä olennaisimpaan. Hän oli työntekijöiden piirissä hyvin pidetty ja arvostettu johtaja, joka painotti tehokasta myyntityötä ja asiakaspalvelun merkitystä. Samalla hän loi perustan Volkswagenin nykyiselle, asiakkaan tarpeiden ja toiveiden merkitystä korostavalle ajattelumallille.
Kuplan kehitystyössä panostettiin 1950-luvulla erityisesti auton tekniikkaan ja toimivuuteen. Mukavuutta ja turvallisuutta parannettiin muun muassa synkronoidun vaihteiston ja hydraulisten jarrujen avulla. Myös esimerkiksi moottorin kuutiotilavuutta lisättiin, minkä ansiosta auton tehot olivat vuodesta 1954 lähtien entistä suuremmat. Vuonna 1955 saavutettiin eräs merkittävä virstanpylväs, kun miljoonas Kupla näki päivänvalon. Jo tuolloin puolet valmistetuista autoista meni vientiin. Erityisen hyvä markkina-alue oli Yhdysvallat, vaikka kysyntä Euroopassakin oli suurta.
Menestyksellä ei näyttänyt olevan rajoja lainkaan. Tuotanto jatkoi kautta vuosien kiivasta kasvuaan, minkä seurauksena 1960-luvulle tultaessa Kuplan vuosittainen valmistusmäärä oli pian yli 700000 kappaletta. Kun vuonna 1961 valmistus käynnistettiin myös Uruguayssa, tuotantoa oli jo yhteensä kymmenessä eri maassa.
Vuosien 1966 ja 1967 aikana esiteltiin uudet 1300- ja 1500-mallit, jotka tarjosivat omistajalleen muun muassa entistä suuremmat tehot ja parantuneet ajo-ominaisuudet. Vuosittain muutoksia tapahtui myös auton korissa ja sisustuksessa. Samaten turvallisuuteen alettiin panostaa entistä enemmän etenkin amerikkalaisten käyttöönottamien tiukkojen standardien johdosta.
Helmikuussa 1972 Kupla ohitti Fordin T-mallin maailman eniten valmistettuna autona. Tätä korostettiin muun muassa uudella metallinsinisellä Weltmeister-sarjalla (= maailmanmestari). Tuolloin Kuplaa valmistettiin parhaimmillaan jopa 18 maassa eri puolilla maailmaa.
1970-luvun puoliväliä lähestyttäessä tuotantoa alettiin hiljalleen keskittää ulkomaille. Ensin valmistus päättyi Kuplan kotitehtaalla Wolfsburgissa vuonna 1974 ja neljä vuotta myöhemmin Saksassa kokonaan. Tilaa tehtiin erityisesti upouudelle Volkswagen Golfille, joka ampaisi lähes saman tien ensiesittelynsä jälkeen rekisteröintitilaston kärkeen Saksassa. 1980-luvulle tultaessa Kuplan kulta-ajat olivat jo takanapäin, mutta sitä valmistettiin silti yhä kahdeksan eri maan tuotantolaitoksissa. Näistä viisi oli Etelä-Amerikassa (Meksiko, Brasilia, Uruguay, Venezuela, Peru), yksi Euroopassa (Portugali), yksi Afrikassa (Nigeria) ja yksi Aasiassa (Filippiinit).
Kansanautosta klassikoksi (1981-2003) >>
|