Turvallisuus
Designiin vaikuttivat merkittävästi myös vuosien varrella kasvaneet vaatimukset autojen turvallisuudesta. Esimerkiksi vuonna 1952 rekisterikilven ja jarruvalojen sijainti erotettiin toisistaan, jotta takana ajavat huomaisivat entistä paremmin edessään jarruttavan Kuplan. Ajovaloja, siipiopastimia (myöhemmin vilkkuja) ja jarruvaloja paranneltiin lähes vuosittain tästä lähtien muutenkin.
Turvallisuus huomioitiin myös ohjauspyörän muotoilussa. Klassista 1950-luvun kaksipuolaista mallia vahvistettiin seuraavalla vuosikymmenellä, jotta kuljettajaa voitaisiin suojella törmäystilanteessa entistäkin tehokkaammin. 70-luvulla tilalle tuli suurikokoinen, pehmustetulla levyllä varustettu nelipuolainen ohjauspyörä, joka kykeni vaimentamaan törmäystilanteessa kuljettajaan kohdistuvaa iskua merkittävästi paremmin. 80-luvulla palattiin jälleen alkuperäisen kaltaiseen kaksipuolaiseen versioon – turvallisuuden tästä kuitenkaan enää kärsimättä.
Turvallisuuden parantuminen ei aina välttämättä kaunistanut Kuplaa, kuten esimerkiksi puskureihin toteutetut uudistukset osoittivat. Volkswagen 1300- ja 1500-mallien sulavapiirteiset puskurit muutettiin vuonna 1967 kromatuiksi suorakulmion muotoisiksi versioiksi, jotka oli varustettu mustilla listoilla. Monet eivät pitäneet alkuunkaan tästä muutoksesta ja kutsuivat uusia puskureita ulkonäkönsä puolesta junanraiteiksi.
Vuoteen 1953 saakka perusmallin puskurit olivat korinväriset, jonka jälkeen krominväri ja musta olivat hallitsevia värejä niiden ulkoasussa. Korinväriset puskurit otettiin uudelleen käyttöön vuonna 1995. Vuonna 1974 suuntavilkut sulautettiin etupuskureihin, kun designissa haluttiin huomioida entistä enemmän auton käytännöllisyyttä.
|