

|
Takaikkunan muotoilu
Vaikka Kupla säilytti alkuperäisen muotoilunsa vuosien varrella, sen kehitys reagoi herkästi aina yhteiskunnallisiin ja teknisiin edistysaskeleisiin. Esimerkiksi sodan jälkeiseen ulkomuotoon vaikuttivat selkeästi materiaalien ja taloudellisten resurssien niukkuus. Ensimmäinen sarjavalmisteinen Kupla oli varustettu jaetulla takaikkunalla, mikä sai aikaan huomattavia säästöjä, kun lasia ei tarvinnut muotoilla erikseen. Koska auto muistutti monen mielestä ulkonäöltään Pretzel-suolakeksiä, vuosien 1945 ja 1953 välillä Wolfsburgissa valmistettuja malleja on kutsuttu yleisesti Pretzel-Kupliksi.
Pretzeliä seurasi Ovaali-Kuplien aikakausi, kun takaikkuna muuttui yhtenäiseksi ovaalin muotoiseksi ikkunaksi. Tosiasiassa tämä ei tosin juurikaan lisännyt näkyvyyttä, mikä oli jo ennestään koettu ongelmalliseksi.
Vuonna 1957 kritiikkiin vastattiin varustamalla auto suorakulman muotoisella takaikkunalla, joka tarjosi lähes kaksinkertaisen näkyvyyden taakse.
|